lørdag 27. desember 2008

Kollevåg i fantastisk lys


Ikke et vindpust, sjøen lå blikkstille.

Kollevåg friluftsområde ligger i gåavstand fra huset vårt. Vi er nå på Askøy, en heller stor øy et par steinkast fra Bergen. Kollevåg var tidligere søppelplass for bergenserene, men er nå "rehabilitert". Og det på Bergens regning synes jeg å ha lest.

I dag har jeg kun vært i den nordlige enden - i den andre delen ligger de fine barnevennlige sandstrendene med skjellsand. Jeg håper jeg får tatt meg en tur i løpet av romjulen.



GRILLHUSET:







Grillhuset i et litt mindre skummelt lys.

Jeg går forbi grillhuset og bort til den nordligste av strendene. Dette skiltet var der IKKE da jeg var der på forsommeren!



Jeg og ungene var der et par ganger tidlig på sommeren og hadde med oss niste og fiskestenger. Det var ikke badevær for jeg husker vi satt med ryggen mot vinden og utsikten da vi spiste. Det kom et par unge menn i 20-års alderen men de forsvant raskt da de fikk øye på oss. Jeg visste faktisk ikke at det var en nudiststrand før jeg foreslo for min mann som skulle arrangere sommerfest for aspirantene i skolemusikken at de kunne gå dit dersom grillhuset var opptatt... Det er nesten så jeg ser overskriften i avisen "Skolekorps på nudiststrand!"



Hvem tør stupe ut i ingenting?





Hjem igjen, jeg tar bakveien.



P.S: Miamaria, ifølge nabogutten var de gamle Kindereggkulene mye bedre,det blir ikke samme futten. Men mine har tenkt å teste selv.

I samme serie:

Kollevåg i nordisk lys - del 2

Kollevåg del 3 - bakgården

5 kommentarer:

Linnemi sa...

Nydelige bilder!
Det har vært en fantastisk dag her vest idag. :)

Randines parsellhage sa...

Flotte bilder!
Jeg har faktisk bodd på Askøy i 2 år men kan ikke huske Kollevåg. Bodde oppe på Kleppestø og husker fortsatt Herdla. Der var jeg for et par år siden.....

Ønsker dere alle en fortsatt fi romjulshelg!

Gry sa...

Hei Randine, tenk du har bodd på Askøy! Det spørs hvor lenge siden det er. Som sagt, det har vært bossplass...

Herdla er favoritten min, det minner meg om Danmark, og dersom det er like fint vær i morgen har vi tenkt oss en tur ut dit.

hajal. sa...

Flotte bilder frå eit flott friluftsområde !

Juni sa...

Nydelige bilder.
Det var sikkert en flott tur, flott turvær var det i allefall.
Jeg har vært på Askøy en gang i mitt liv, og da var vi ute til Abbedissen og kjøpte noen planter på et ikke ukjent gartneri.
Flott natur der ute synes jeg, minnet faktisk litt om her.