lørdag 13. desember 2008

Orkide?

En liten pause i lesingen. Jeg burde ha gått meg en tur ut, men det er så glatt ute og jeg er redd for å falle.... Så jeg tar meg en tur inn hit istedenfor!

Bilde av oppsatsen jeg fikk av sjefen i går:





Er det orkideer? Jeg trodde først de var skadet av frosten ute og at de egentlig skulle ha vært hvite... men de skal nok være slik. Blomstene er digre, 14 cm i diameter og de har en herlig duft. Jeg klarer ikke helt å beskrive duften fordi granbaret dufter også. Men den er ganske søt og krydret vil jeg si. Er det noen som vet navnet, og om dette er en plante som er å få kjøpt i blomsterbutikker? Jeg kan ikke huske å ha sett slike store orkideer før. Dersom det er orkideer da.

3 kommentarer:

Mona sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Mona sa...

Det er en orkide. Cymbidium om jeg ikke tar helt feil.

Kirsitns bakgårdshage sa...

Jepp, definitivt Cymbidium. Stort sett greie planter, bortsett fra at de ofte blir altfor store for en vanlig vinduskarm.