søndag 14. desember 2008

Raclette



I dag fikk omsider ungene favorittmiddagen sin. Det er en bordgrill med skuffer i "underetasjen" som brukes til å smelte ost. Grunnen til at dette er så populært er at de får grille og smelte selv. Da kan de skryte til vennene sine om at "vi må lage middagen vår selv" En betingelse jeg setter for å ha dette er at de også må grille noen grønnsaker... Men det går bra, på denne måten går til og med grønnsaker ned på høykant.

Ungene får smårettspølser og i følge dem er de ferdige når de spretter på platen. Selv foretrekker jeg kalkun som jeg krydrer og marinerer. Som grønnsaker setter jeg frem skåler med coktailtomater, paprika, squash, champignon og minimais.

Til dette har vi poteter som jeg har skåret i båter med skallet på, salt, pepper, rosmarin, olivenolje - og så inn i ovnen. Har jeg dårlig tid skjærer jeg potetene i terninger og så samme øvelsen men på stekeplaten. I dag eksperimenterte jeg litt. Løk synes jeg tar for lang tid å grille på platen så jeg hadde det sammen med potetene. På slutten av steketiden hadde jeg i rosenkål skåret i skiver. Jeg hadde rosenkål igjen som jeg skulle ha brukt opp, og godt ble det også. Ifølge meg da, ungene kan styre sin begeistring for løk og kål.

Grillen oppbevarer jeg i esken den kom i, sammen med en skjøteledning. Da er det enkelt å ta den ut på terrassen om sommeren uten å begynne å styre for å finne en ledning som er lang nok. Den er grei til det bruket også, for det er ikke alltid jeg orker å stå å grille når jeg er alene med ungene. Når jeg griller på vanlig måte må jeg lage maten men som sagt med Raclette-grillen lager de maten selv!

Normalt ville jeg ha tatt meg et glass rødvin til dette. Men i dag så jeg at i kjøleskapet lå det igjen en flaske av det herlige ølet vi fant i Danmark i sommer. Klitøl fra Blokhus - med illustrasjon av Anne Just(Haven i Hune damen) Jeg er egentlig ikke så glad i øl, men dette er herlig. Men som så mange ganger før, rett før middag blir det hektisk med unger som kommer inn, skal vaske hender etc. Så jeg glemte hele greien. Det ble vann til middag!

2 kommentarer:

Ellea sa...

Raclette er både godt og morsomt å lage:-) Jeg vurderer å kjøpe meg et, det blir så sosiale måltider av det.

pepperkverna sa...

Høres godt ut! Min erfaring er og at unger liker godt å være med på matlaging. SÅ dette var en god ide. Sosial mat er gøy! Hege