mandag 29. desember 2008

Römertopf og Blokhus klitøl



Du har kanskje en leirgryte bakerst i kjøkkenskapet som du har fått i gave?

Jeg bruker min til kun en rett, og den er urolig god. Med denne tilberedningsmåten blir kyllingen saftig og god. Men det beste er nesten potetene... denne oppskriften må bare prøves. Potetene blir kokt i dampen som kommer fra leirgryten pluss fettet som drypper fra kyllingen...

Før du begynner må hele gryten ligge i vann og trekke i 15-20 minutter.

Du trenger:

1 sitron
2 laubærblad
Poteter
1 løk
Fransk estragon
smør
1 kylling - jeg bruker gourmetkylling på ca 1,2 -1,3 kilo.

Legg noen sitronskiver i bunnen. Skjær potetene i veldig tynne skiver, hvis ikke får du dem ikke kokt skikkelig. Løken skjæres i ringer. Legg poteter og løk lagvis i gryten, legg laubærbladene, finhakket estragon og resten av sitronen på toppen av dette, salt og pepper.

Del kyllingen i stykker og legg dem oppå potetene etter at du har gnidd stykkene inn med salt, pepper og litt smør. Strø litt estragon over til slutt.

Sett lokket på gryten og sett den inn i en kald ovn. (Det er viktig at ovnen er kald) Ovnen stilles inn på 220 grader. La den stå i 40 minutter. Ta deretter av lokket og kok videre i 15-20 minutter eller til kyllingstykkene er gjennomstekte og potetene møre. Min erfaring er at potetene noen ganger trenger lenger tid enn de siste 15-20 minuttene, så stikk i dem med en strikkepinn eller lignende.

En veldig enkel middag, både kjøtt og poteter lager seg selv.

Ølet som vi hadde med fra Danmark er nå bare et minne.
Det smakte sommerminner! Tegningen er av Ane Just fra "Haven i Hune".

Den franske estragonen jeg har i hagen er visnet ned for sesongen, og pga sykt barn i huset måtte jeg bruke det jeg har i huset. I dag ble det rosmarin istedenfor estragon. Men jeg anbefaler estragonen, det gir en helt spesiell smak.

5 kommentarer:

oyhovoft sa...

Römertopfen blir brukt fra tid til annen. Først og fremst er det p.g.a. grønnsakene jeg lager mat i leirgryta; jeg varierer mellom fisk og kylling i rettene. Av og til om sommeren lager jeg også rene vegetarretter på denne måten og det syns jeg er veldig godt. Greit å variere litt. :D

hildeG sa...

Høres helt nydelig ut. Jeg bruker leirgryten regelmessig. All slags kjøtt som ellers blir tørt, blir nydelig i denne.

solfrid sa...

Må ha meg ei leirgryte. Den gamle ble brukt flittig, men i et eller annet anfall av temperament ble den knust, gitt...*takler humørsvingninger mye bedre nu*

Lagde mye kylling, noe ala den du har oppskrift på her. Smaskens mat.

Gry sa...

Imponerende at flere bruker leirgryte. Det var en populær ting å gi i presang for en del år siden. Og som så mye annet tenkte jeg det havnet bakerst i skapet.

Kanskje jeg skal utvide repertoaret mitt med denne.

Juni sa...

Jeg har og en slik gryte, og den ble brukt flittig for noen år siden.
Kanskje jeg burde dra den frem fra skapet igjen og prøve din nydelige kyllingrett.
Det var nesten så jeg kunne kjenne duften!