tirsdag 13. januar 2009

De første frøene


En stort sett grå og regnfull dag, men det kom litt lilla himmel helt på tampen. Det var ikke mange minuttene det varte.

De første frøene er i jorden. Ikke fordi jeg går og klør slik etter å få sette i gang. Men hva skal du gjøre da, når de friske urtene du får i butikken ser slik ut etter kun ett par dager? Rosmarinen har jeg ikke fått brukt engang. Innbyr dette til matlaging?



Jeg har ikke drivhus så her er ikke mye plass til å så frø. Det jeg har sådd nå er rett og slett grønn og rød basilikum.

Men jeg har jo selvfølgelig noen frøkataloger på lur. Og jeg har sett en akeleie med utrolige farger "Blackcurrant Ice". Jeg kjøpte noen nesten svarte tomater på butikken en gang (så forsvant de) som var utrolige gode, så noe slikt kunne jeg også ha tenkt å forsøke.

6 kommentarer:

Randines parsellhage sa...

Neste gang du finner noen gode tomater i butikken, tar du ut noen frø, legger i et glass vann og lar de stå noen dager. Siler deretter vannet fra og så frøene. Met det er ennå litt tidlig å så tomater...

Vi må nok holde ut litt lenger, men i fjor var mine utendørstomater(på verandaen) bedre enn de i drivhuset... Men det avhenger alltid av hvordan sommeren blir og det vet vi aldri på våre kanter....

Gry sa...

Takk for tipset. Jeg gjør det med paprika, men at jeg kunne gjøre det med tomater også har rett og sett ikke tenkt på!

Juni sa...

Nydelige farger dere fikk på himmelen et lite stykke tidi dag. Her har det også vært mye bedre vær i dag.
Når været er så grått so det var i går skal det heller ikke så mye til.
Lykke til med såinga - urter er jo greit å ha inne på kjøkkenbenken, og basilikum er fantastisk godt.

Ellea sa...

Det var et aldeles nydelig bilde var det, selv om det ikke varte så lenge....

Mete sa...

Flott bilde, og de urtene hadde jeg returnert uten å blunke!

Sånt gidder ikke jeg!

Linnemi sa...

Kjøkkenvinduets urteutvalg er p.t. én nedklippet og død persille, samt én vissen gressløk. Sistnevnte tok kvelden samme dag, persilledusken reddet jeg meg til en rett av en eller annen grunn. Den så ikke helt frisk ut på tallerkenen heller. ;)

Lykke til med basilikumen! Jeg har selv aldri fått den til fra frø, men det sier mer om meg enn om planten. :) Egentlig får jeg den ikke til om jeg kjøper den i full strutt heller... om sommeren... ;)