søndag 11. januar 2009

Disney world i hagen

For en gangs skyld har det å utsette noe lønnet seg! Vi har vintergrønn liguster som hekkplanter og det drysser løv hele vinteren igjennom. Jeg hadde lagt merke til at jeg burde ta meg en runde å få raket vekk det som lå på plenen for det begynte å bli temmelig mye.

Men med stiv kuling og sikkert storm i kastene tok vinden jobben selv! Det var utrolig stilig å se på, skulle ønske jeg kunne ha hatt videokamera (i sakte film) løvet forsvant liksom i kø bort fra plenen. Nesten som om Trollmannen Merlin skulle ha tryllet det bort. Ikke ulikt dette:



Følelsene var litt delte. På en måte var jeg glad det forsvant, på den annen side vil jeg jo selvfølgelig ha løvet til bedene.

Stor var overraskelsen da jeg fant dette:




Det må vel kunne kalles "ferdig arbeid"?

Jeg måtte forlate ungene med middagsbordet for å rykke ut på hastearbeid i hagen. Pergolaen vår begynner å bli noen år, og den har stått støtt i mang en storm. Men nå synes jeg den svaiet urovekkende i kastene. Så jeg tenkte at dersom jeg kuttet litt av kaprifolen og dødt humleris ville vindfanget bli mindre. Får håpe det hjelper. Å stive av pergolaen skal ihvertfall bli første oppgave gubben får når han kommer hjem! Pergolaen er gull verdt når det er sol og omtrent 50 grader på terrassen, jeg klarer meg ikke uten den!

3 kommentarer:

Ellea sa...

Det er da ingen vits i å gå til anskaffelse av løvsamler når naturen tar seg av det selv:-)))

Randines parsellhage sa...

Tusen takk for Awarden Villniss, det var en overraskelse.

Håper pergolaen klarer seg gjennom vinterstormene, den var jo så flott på vintebildet du hadde.

Praktisk med løv som blåser på plass i bedene, resten tar makkene i plenen seg av, tror jeg. De skal jo ha noe å spise på denne tiden.

Ha en fortsatt fin dag!

Juni sa...

Ja det kan man kalle å komme til dekket bord. Bare å samle sammen i en pose eller noe og legge der du vil ha det. Noen ganger er det greit med litt vind, men ellers er ikke jeg så glad i blåsten jeg heller.