mandag 12. januar 2009

Hagedrømmer og Kaptein på egen skute

Kaptein på egen skute, det er jeg det! I skrivende stund har det falt 61,2 mm med nedbør over oss!(i løpet av døgnet selvfølgelig) Følelsen av å være til sjøs var heller stor da jeg var ute og kjørte i dag, uoppdagete innsjøer kunne dukke opp rundt hver sving. Til og med på motorveien var ett felt stengt pga oversvømmelse. En ny elv hadde funnet vei nedover fjellsiden.

Jeg lurer på hvordan de hadde taklet det i Danmark. Jeg synes det er så utrolig fasinerende at hver minste lille bekk har navn - og navneskilt. Tenk om vi skulle ha hatt det tilsvarende!

Pergolaen står fremdeles, og jeg har nevnt for Gubben hva han har å gjøre når han kommer hjem. Han skal gjøre det, men han har andre planer på gang også. Og jeg fikk beskjed om at han måtte flytte på en rose så den måtte beskjæres kraftig. Jeg kunne bare begynne å venne meg til tanken med en gang....

Med alt regnet har det ikke vært utevær. Tankene har isteden begynt å arbeide med planer for det stykket som forhåpentligvis blir ferdig til sommeren. Jeg har virkelig ikke aning om hva jeg skal gjøre der. Ikke flere bed - tror jeg. Men jeg har litt lyst til å ha noe med vann der. Og igjen - vanlig "gammeldags" dam eller slik utrolig stilig moderne med rene linjer? Det ser så utrolig stilig ut i blader og f.eks i torsdagens utgave av "Tid for hjem" med Kjersti Bergesen. Men passer det inn hos oss, det må jeg også tenke på.

I den delen lengst bort vil jeg ha en liten krok avskjermet med bambus. Plassen blir ikke mer enn på et par kvm slik at jeg får plass til ett bord, stol og kanskje en liten fontene. Min egen lille utgave av "den hemmelige hagen"! Men når jeg ikke har en kjempestor hage hvor jeg kunne ha hatt en ekte hemmelig del får dette bli nest best.

1 kommentar:

Juni sa...

Åh det høres så koselig ut med en hemmelig hage, avskjermet og med en liten sitteplass. Det kunne jeg og ha lyst på.
Her har vi hatt planer om en liten dam i årevis, men klarer ikke å bestemme oss for hvor den skal ligge eller hvor stor den bør være. Vår hage er heller ikke av den kjempemessige store sorten.