torsdag 22. januar 2009

Husfliden - ikke det den engang var

og bra er kanskje det, det var ikke så veldig sprekt det de hadde før. Nå er det jo Norsk Flid det heter, og jeg spanderte lunchen for å se om jeg kunne finne meg ett nytt fuglebrett. Nå har jeg ikke vært der på 10 år og forandringene var store, fuglebrett fantes slett ikke. Men de hadde stoffer fra finnen Marimekko og strikkekolleksjonen til Arne og Carlos! De hadde også en pizzaeske fra Dolly Dimples i en krok .... Det var ingen duft så det var sikkert en tidligere lunch for betjeningen. Eller kan det ha vært kunst? Nå ble jeg litt usikker!

Jeg får fri til min far som driver med treskjæring og spørre om han kan lage ett med utskåret rosemønster! Da himler han vel med øynene, de han har selv er helt enkle "klassiske"

Når du henger ut en ny fuglemater tar det tid før fuglene oppdager det. Så i går kveld da ungene spiste kveldsmat bestemte jeg meg for å henge ut det jeg fikk fra Hageliv. Jeg kom nesten til utgangsdøren da jeg hørte "mamma hvor skal du?" De kjenner vel lusa på gangen. Jeg forklarte, og ungene skulle absolutt være med å fylle på frø og finne en plass til det. Ungene i pyjamas, og vi ut i hagen i stummende mørke, regnet gjorde det også! For noen år siden hadde vi en liten rødstrupe som overvintret i hagen vår, og den var der vel i 3 vintre. Om natten sov den i vedstabelen og den sang så vakkert til oss om morgenen. Nå er den nok død for den har ikke vært der de siste vintrene. Men det vil ikke ungene innse, så de tror ennå de gir mat til lille rødstrupe.

Den lille fulgemateren har skilt med "dagens meny" og jeg fikk selvfølgelig spørsmålet fra minstemann om hvordan jeg kunne vite at fuglene kunne lese.... Da måtte jeg innrømme at det var nok på grunn av at menneskene skulle synes det så pent ut.

5 kommentarer:

Harryford sa...

Hva skal du nå???? Den har jeg hørt noen ganger - svarer konsekvent - først i alle fall. PÅ DO!!!

Prøvde for en del år siden å skulle lage noe for Husfliden, men maken til lusebetaling har jeg ikke hørt om - det ville ikke en gang dekke materialkosnadene!
Da får japnerne heller få norsk husflid - "made in China" - påstempla Låtefoss!!!

Skal tro om Bokfinken lesrr! ;-)

Gry sa...

Nå måtte jeg le godt Harryford! Jeg husket plutselig at når vi som unger stillet det samme spørsmålet så svarte min far alltid "på do"! Men det var først nå jeg skjønte den!

Randines hageblogg sa...

Så søte barn og selvsagt er de redde at en skal forsvinne.....

Håper Rødstrupen kommer tilbake eller at det kommer en ny.
Jeg har en i kolonihagen som har vært i mange år. Vidunderlig fugl men sky bortsett fra når jeg graver i hagen da venter den på å hente makk.

Ellea sa...

Jeg synes jeg ser dere ute i hagen i mørket:-)

Jeg kom til å tenke på da jeg var barn og stadig spurte min far "Hva er det for noe" - når han ble lei av det sa han alltid "det er et størr som stikker i rompa på de som spørr"

Juni sa...

Husfliden er blitt mye bedre de siste årene - det har jeg merket her i byen også. De har faktisk en masse fint der, men dyrt.

Her har det også vært rødstrupe de siste årene, og den liker å "prate". Han (eller hun) hopper rundt og kvitrer når jeg graver i jorda, og venter på at godsakene som ligger der skal komme til syne.
Om vinteren er den mer sky, men den er her og har klart seg gjennom vinteren så langt.
Jeg kaller min for Robin (det engelske ordet for rødstrupe) og jeg ser etter han hver dag. Jeg er like glad hver gang Robin viser seg.