mandag 19. januar 2009

Moussaka med norsk tvist


Dette er en oppskrift jeg har fått av min mor, og da het den "norsk moussaka" og den utgaven var en vegetarrett. Med poteter i stedet for auberginer, og spaghettikrydder istedenfor friske urter! Det er bare ikke mulig! Jeg har tilpasset den slik vi liker den.

Du trenger:

Til kjøttsausen:
1/2 kg kjøttdeig av får
2-3 auberginer (avhengig av størrelsen)
2 store løk
200 gr champignon (kan sløyfes)
2 gulrøtter
2 tomater
1 glass tomatpurrè - Stavlands, den er ikke så skarp i smaken som de andre.
3 båter hvitløk
salt
pepper
timian
rosmarin

Hvit saus:

50 gr margarin
1 dl hvetemel
3/4 l melk
1/2 ts salt

Ost til gratinering. Det er vel ikke ost på den greske, men godt er det.

Skjær auberginene i skiver. De stekes møre i olivenolje i stekepanne. La dem renne av seg på kjøkkenpapir.

Tomatsausen: Stek kjøttdeigen i litt olje, ha i hakket løk, tilsett finhakkete gulerøtter. Rens soppen, hakk den grovt og tilsett det andre. Skjær tomater i terninger, tilsettes sausen sammen med krydderet og hvitløken. La dette småputre i ca 20 min.

Blir det mye veske fra kjøttdeigen kan det være lurt å helle dette av, ellers kan det hele bli ganske bløtt.

Hvit saus: Smelt margarin, rør i melet og spe med melken. Smak til med salt og pepper. La alt småkoke i 5-10 min.

Smør en ildfast form, og legg auberginere, tomatsaus og hvit saus lagvis. Avslutt med hvit saus, deretter ost på toppen.

Stekes i ovenen på 200 grader i ca 20 min eller til osten er gylden.


Dette er ikke noe "fast food" jeg har brukt 1 time og 15 min med hakking og steking, hittil har dette vært noe vi har laget som søndagsmiddag. Men i dag har jeg tilberedt alt og satt den i kjøleskapet til i morgen, da er det bare å hive den inn i stekeovnen. Så i morgen blir det "fast food" på oss! Jeg gleder meg allerede.

2 kommentarer:

Juni sa...

Dette så godt ut. Jeg vil printe ut den oppskriften og prøve en dag.
Jeg pleier å gjøre sånn med lasagne - å lage den dagen før den skal stekes. Både fordi det blir mindre arbeid pr. dag (jeg må spare på kreftene) og fordi jeg synes at den blir bedre i smak og konsistens da. Kanskje det er ønsketenkning og innbilling, men at jeg kan gjøre det sånn med moussaka også var nyttig å vite.

Gry sa...

Når jeg lager lasagne så lager jeg noen ganger ekstra stor porsjon. Da lager jeg en form ferdig bortsett fra osten og hiver den i frysen. Det går også helt fint.

Det har også gått fint å sette ildfaste former i frysen.