lørdag 3. januar 2009

Smoothies



Da den syke begynte å ta til seg noe annet enn vann var jordbærsmothie det første han bad om, eller jordbærdrikk som vi sier her i huset.

I de fleste oppskrifter jeg har funnet er banan en av ingrediensene. Det er det samme med de ferdigkjøpte smoothiesblandingene du får i butikken. Vi er ikke så glade i banansmak i drikke, det blir fort litt kvalmende.

Dersom du bruker frosne bær oppnår du samme effekt som med banan - nemlig at den tykner. De frosne bærene får youghurten til å tykne. Men virkningen er kortvarig så den må serveres med en gang.

Du bruker:

Vaniljeyouhurt
Frosne bær
litt sukker

Alt helles i kjøkkenmaskinen/blender og vips så er det ferdig.

Jeg har en litt lettere variant til meg selv:

Jeg tar rett og slett melk og frosne blåbær, bruker stavmikseren og så har jeg et lite mellommåltid. Blåbær er jo så sunt også, og med bare litte grann sukker passer dette godt nå etter julen. Du får samme effekt av de frosne bærene her også - at melken tykner. Den er best før den tiner for mye.

6 kommentarer:

Elsa sa...

Det der hørtes utrolig godt ut.
Har merket meg tipsene:-)

Linnemi sa...

Yummi....
Hvordan blir det med honning i stedet for sukker?

Harryford sa...

Flott med "anderledes" smothie oppskrift! Sitter her med banasmaken i halsen! Fikk blender av mor til jule, og en ny dings tar plass på kjøkkenbenken! Guttene henrykt!

Ellers benytter jeg anledningen til å ønske deg et Riktig Godt Nytt År! Et for meg i alle fall, spennende år!

Gry sa...

Det er bare å prøve Linnemi! Det er jo det som gjør matlaging spennende. Kanskje du finner på noen ingen har prøvd før!

Takk for hilsen Harryford.

Når det gjelder mengde av bær, så bruker jeg sånn ca.... en 500 gr pakke med jordbær rekker til 3 prosjoner når jeg bruker 0,5 l youghurt.

Anne på Moseplassen sa...

hei :)
Takk for hyggelige kommentarer i det siste :) Anngående siste spørsmålet ditt så er svaret at jeg tar i mot med åpne armer alle mulige frostgleder, spiller ingen rolle om du har fotografert i en hage, eller i naturen :D

Juni sa...

Smoothies er kjempegodt :)
Jeg bruker også frosne bær og yoghurt og av og til litt appelsinjuce oppi.