fredag 15. mai 2009

ABC utfordring - K


Denne var vanskelig. Først var jeg innom K for klematis. Men tenkte det var sikkert mange andre som også hadde. Deretter tenkte jeg på kai. Men så hadde jeg jo en kai i oppgaven H - for meg Havn. Deretter så jeg for meg Kanskje - ungene har allerede badet i sjøen og jeg så for meg et bilde hvor jeg stikker halve stortåen uti. Men nei - det bildet har jeg ikke. Hva da? Jo K for Kraftverk! Disse små minikraftverkene spretter for tiden opp som små paddehatter på Vestlandet! Innpakket i lekre designerhus hvor vi turgåere kan kikke inn. (Dette kraftverket på bildet er ikke det peneste!)


Posted by Picasa


Ikke vet jeg hvor stor nytteverdi disse kraftverkene har.
For å se andre løsninger på ABC utfording K - se hos Petunia
Posted by Picasa

23 kommentarer:

Anne sa...

Jøss, var da fott det der vel??
i trøndelag er nok utgaven litt verre gitt...

Fin fin fredag til deg

~~Randi, Hverdagsprat~~ sa...

Aner ikke nytteverdien av disse verkene jeg, heller - men jeg mer enn aner at dette var et flott bilde av et flott kratverkhus. Fin helg til deg!

Monica sa...

Har ennå ikke sett et sånt jeg, men artig var det. Flott bilde!
God helg og god 17.mai :-)

Grethe sa...

Kraftverk trenger vi. Dette var et veldig fint kraftverkhus.
Fin fredag, helg og 17. mai til deg fra meg :0)

RuneE sa...

Tja , jeg vet ikke det - det ser mye bedre ut enn mange av de nyere store, for ikke å snakke om de mage betong trafoene som står rundt forbi (bl.a. ved min innkjørsel).

Gamleheksa sa...

Genialt med disse små kraftverkene synes nå jeg.

Ha ei flott helg og 17.mai!

Linnemi sa...

Det kraftverket der var jo flott. Utformingen ser ut til å ta hensyn til plasseringen. :)

Evami sa...

SÅ spennede å ha slike kraft verk i nærheten:) Synes at det var flott jeg:) Ha en flott 17 Mai:)

foto CHIP sa...

Så fint det smälter in i omgivningen :)

Juni sa...

Jeg synes denne var ganske flott jeg.
Hvis de andre er penere må det jo være rene praktbygget.
Nytteverdien har jeg ikke anelse om, men en skulle tro at den var der, for ellers var det vel ikke blitt bygd flere?

Flott bidrag og flott bilde:)

Petunia sa...

Jeg har hørt at dette er litt in i tiden - at enhver bonde eller personer som eier litt eiendom med tilhørende elv/foss bygger egne kraftverk. Ikke vet jeg hvorfor og hvordan, men hvis det gjør dem selvforsynt med strøm og de i tillegg kan selge til naboer osv... så er det kanskje godt for noe.
Har en liten bekk nede i skogen her vi også, så hvis strømprisen stiger til de høydene den hadde for noen år siden, så er det kanskje noe å tenke på;)
Ha en strålende 17. mai!

Sommertid sa...

Jada...her i Norge har vi så mange bekker og fosser...som vi burde bruke mer av...til nettopp kraftverk....ikke selge den til utlandet og skru opp prisen her hjemme...ja ja ..sånn e no det.
Ha en forts fin fredag og kos dere på 17 mai :)

Tofo sa...

Flott K dette!
Syns det kraftverket var fint jeg;)

Ellea sa...

Skikkelig kreativ løsning det der:-) Riktig pent var kraftverket også....

Miriam Elisabeth sa...

flott

Charlotte sa...

Fy søren det var jo innmari fint da! Her er de så stygge atte fy... hehe...

Ha en fin 17.mai helg :)

Gärdsmygen sa...

Det här var speciellt. Verkligen tjusig byggnad till ett kraftverk.

fotoboksen sa...

Jeg er sikker på at de på sikt gir tilstrekkelig med elektrisitet slik at de er lønnsomme å sette opp. Ellers ville det nok vært bortkastet å investere i slike små kraftverk.
Når de i tillegg gis en så tiltalende utforming er det jo helt topp. :)
Et flott og annerledes bidrag!

Charlotte sa...

Jøss. Så stilig!!

TorAa sa...

Hurra for små-kraftverk.
Det er for meg helt uforståelig at det er så utrolige mange restriksjoner og komplikasjoner for å bygge slike.
Er det makta som rår, eller hva, når vi har vannkraft i bekker og spann?

Genialt og tankevekkende innlegg.
Håper mange virkelig forstår

ha en flott 17. mai

Beate sa...

Det var en flott løsning på oppgaven, tror ikke det er så mangfe andre kraftverk i denne runden. Ikke viste jeg at de var så forseggjorte å fine heller..

Rimkogeren sa...

Fornem emballage :-) God Helg

Kerstin sa...

Det var lite og fint kraftverkhus..Har ikke sett de før jeg...

God 17.mai