fredag 29. mai 2009

ABC utfordring M for Mink



 Posted by Picasa
Se helt til slutten av teksten hvofor den er så trist!

Dette visste jeg ikke om minken:
Uttrag hentet fra Wikipedia og oversatt fra nynorsk:
"Den etter hvert ganske store europeiske bestanden er delvis innførdt av Sovjet som jaktvilt, og dels etterkommare av rømte dyr frå pelsfarmer.

Mink trives best i skogsområde med vann. Hva han spiser, varierer med årstiden: Om sommeren er hoveddelen av kostholdet kreps og frosk med innslag av fugl og småpattedyr, om vinteren består det som regel av små pattedyr, fugl og egg.

Mink er dyktige til både å svømme og klatre. De kan dykke ned til ca fem meters dyp, og svømme minst 30 meter i neddykket tilstand. På grunn av denne hangen til vann blir hiene deres vanligvis plassert ved elvebredder eller langs sjøkanter

Minken er en fremmed art i norsk fauna. Mink oppfattes i dag som en trussel mot flere sjøfuglbestander. Han er i dag svartelistet, jfr Norsk Svarteliste 2007"

"Er det rart jeg er lei meg når jeg er uønsket i Norge og att på til svartelistet?!

Denne krabaten falt ungene for og drev og fisket til den da vi var på Hellesøy.

Flere bidrag til M finner du hos Petunia

22 kommentarer:

Rimkogeren sa...

Helt enig, i Danmark har vi det samme problem. En pæn del af den vilde bestand skyldes dyreaktivister, som i tankeløshed sipper dem fri.

Gärdsmygen sa...

Vilket underbart foto på minken! Men visst är problemet detsamma i Sverige.

Sommertid sa...

Den her raske krabat en er ikke lett å få med i linsa nei..men fint bilde ble det.
God pinsehelg til deg :)

BluesVox sa...

Flotte bildet jeg elsker nærbilder. Beklager på problemer for dem. Takk for deling og ta stor omhu.

Grethe sa...

Det var et flott nærbilde.
Tenk at et slikt pent dyr kan være til så stor skade.
Ønsker deg en god pinse :0)

Gamleheksa sa...

Imponerende å knipse den fyren der så flott!

God Pinse.

Ellea sa...

ÅÅÅÅ....så søt og tris den var da...

Line sa...

Utruleg flott bilde, og det er ikkje lett å vere svartelista og uønska nei...
God pinse:9)

Mete sa...

For noen flotte skapninger - som desverre gjør så stor skade! Fint bilde!

Kerstin sa...

Nydelig bilde... så leit at den er uønsket..
God Pinse =)

Siw Aina sa...

Tenk at skadedyr kan være så flotte å se til. For vakre, det er de, og det er imponerende at du har klart å fange denne kjappe karen med kamera :)

Monica sa...

Næmen - helledussen for en skjønning (på bildet vel og merke!)
Dette kalles Blinkskudd med stor B!
God pinsehelg!

Petunia sa...

Bildet ditt er nydelig og man kan jo ved første øyekast ikke fatte at denne krabaten ikke er ønsket. Men den er jo en skikkelig eggtyv selv om det ikke er dens skyld at den er havnet ute i den norske fauna. Før i tiden hadde de minkoppdrett i nabotraktene her. jeg kan enda treffe på noen etterkommere når jeg går tur nede ved vannet her.
Ha en strålende flott pinse i det fine været!

Anne sa...

Noe så søtt da!!!

Juni sa...

Et utrolig flott bilde!
Jeg fikk nesten litt vondt av minken, men bare nesten for den er en stor trussel mot fuglene som hekker i skjærgården vår.

Jeg er merket for livet pga en mink. Da jeg var barn var det skuddpremie på mink,(så den har vært uønsket i mange år). Min far hadde tatt i land fangsten fra noen av nattens garn og skulle hente resten. Han ba meg passe på så ikke minken kom, jeg hadde en hammer og skulle slå den i hodet om den kom. Min far trodde jo egentlig ikke at den ville dukke opp, men det gjorde den og jeg hevet hammeren over hodet klar til å slå. Og jeg slo, hardt, og traff meg selv på skinnleggen. Hylet mitt var nok til å sende minken avgårde. Jeg ødela meg ikke alvorlig, men jeg har merke midt på leggen etter det hammerslaget den dag i dag.

Miriam Elisabeth sa...

så søøøøøøøøøt!!

Mandy Lou sa...

Oi, for en tøffing! Kjempebra blinkskudd.

Evami sa...

Så søt da,og skjønenr jo hvorfor den er trist,når den ikke er ønsket i Norge...
Men at ungen faflt pladask det skjønner jeg også:)

fotoboksen sa...

Noen venner av meg har hytte på en av Hvalerøyene og for noen år siden var det veldig mange mink der ute. Etter hvert har heldigvis bestanden blitt noe redusert.
Visst er minken både søt og morsom, men beklageligvis er den til stor skade for mange arter i den naturlige faunaen vår.

Beate sa...

Mink var en flott løsning på M!

Gry sa...

Huff Juni, mink er vel ikke favorittdyret ditt...

clayton1180 sa...

love it very funny x