fredag 5. juni 2009

ABC utfordring - N for Nabo



Posted by Picasa
To naboer som ser og følger med på hverandre. Men er de venner, fiender eller bare tolererer de hverandre? De har i hvert fall ingen 3. mann og alliere seg med!

Alle har vi en i en eller annen forstand. Fra dem som bor i blokk og har naboer ved siden av seg, over og under, og til en som bor alene på en øy og hvor man må i båt for å treffe en nabo. Naboland har vi også både i øst og vest. Svært mange av oss har noe de skulle ha sagt om en nabo. Slår du ordet opp på Google får du ca 2.030.000 treff!

En nabo kan være så mye, fra en du knapt nok vet hvem er - til venner og allierte i hverdagen eller som bitre fiender. Og da kan fiendskapet stikke dypt og fortsette i generasjoner. Vi har vel alle hørt om rettssalene som fylles av nabotvister om trær, veier, gjærer, plassering av trampoline! osv osv. Akkurat det med trampoliner er litt morsomt. Jeg har lagt merke til at flere steder (ikke i mitt nabolag for å ha sagt det....) så er de plassert så langt bort som mulig fra eiers terrasse og så nære naboen som mulig. Lurer på hvorfor?

I motsetning til venner som du selv velger kan du sjelden det med en nabo. Så da er det ikke så rart at ikke kjemien alltid stemmer.

Flere løsninger på N finner du hos Petunia

26 kommentarer:

Petunia sa...

Ja, naboer blir litt sånn som men familien. Man kan ikke velge... Jeg har heldigvis (bank i bordet) vært heldig med naboene mine til nå. Det er ikke lat man er enig med og kanskje man ville ha valgt andre løsninger hvis man kunne bestemme helt på egenhånd, men vi har en god tone og det er bra!
Men jeg vet at andre kan slite. Har en venninne som nå vil flytte pga naboen. Han sage ned hekken hennes uten å spørre. Han er klin hakke gal.
For litt siden var det den europeiske nabodagen... Det er nok mange som ikke kjenner naboen sin en gang. Slikt er jo veldig synd. Det er mange ensomme sjeler rundt omkring.

Anne sa...

Naboen ja :-)))) kunne blitt den posen hos denne dama det også Gry :-))) nedelender, og du skal se han i hagen, med te sil og en 50 kg sekk med gjødsel???? Ja ja, og vi sitter på verandan her og småflirer vetu!!

Flott fedag til deg

Rimkogeren sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Rimkogeren sa...

I sjælen to naboer bo:
En optimist og en pesimist.
Hvis den ene af de to
vil arbejde i fred og ro,
må det ske
mens den anden sover.

Sommertid sa...

Istemmer med det du sier her :i motsetning til venner som du selv velger kan du sjelden det med en nabo. Så da er det ikke så rart at ikke kjemien alltid stemmer.Men det finns unntak...altså at man finner en riktig så god venn som nabo..og som ikke tramper ned dørterkselen i utide..

Ha en fin fredag og god helg :)

anjoe playhouse sa...

Jeg er meget taknemmelig over aldrig at ha' haft naboproblemer, hvis lige vi undtager 3 måneder, men de var til gengæld ganske opslidende, så jeg føler med alle de, der har problemer!

Rigtig god weekend ;-)

Juni sa...

Gode naboer er godt å ha. Heldigvis så har vi det her.
Men som du sier naboene kan man ikke velge, man må bare ta de man får/har og forsøke så godt man kan å skape et godt nabolag for alle.

JULIE K sa...

En god nabo betyr utrolig mye. Så flott det bildet var. Likte de to nabohusene som illustrere ordet ditt så godt : )

~~Randi, Hverdagsprat~~ sa...

Kreativt tolket på N. Flott bilde, også:o)

AnnetteK sa...

Mye sant i det du skriver der.
Vi som bor i blokk har mange naboer, men vet jo knapt nok hva de heter, og at det er mye forskjellige naboer det er sikkert og visst.

Gamleheksa sa...

Her var det mange kloke ord.

God helg!

Ellea sa...

Flotte bilder og kloke ord. Her har vi vært velsignet med et utrolig godt naboskap i alle år. Nærmeste nabo har en datter på samme år som herr Sønn. I flere år sov hun hos oss hver gang mor var på nattevakt, og de to ble som søsken:-)

Tofo sa...

Jeg er heldig og har mange greie naboer. Noen prater jeg mer med enn andre, men det er bare naturlig. Vi bor i rekkehus, med stort tun i midten. Her har vi 17. mai frokost, grillkvelder mm. Koselig!

RuneE sa...

På den annen side - gode naboforhold kommer like etter gode familieforhold i viktighet. Og da må man bare gjøre det beste ut av det!

Evami sa...

Vi er så heldige å ha gode naboer:) Det er ikke en selvfølgelighet så vi er takknemlige for det:)
Ingen nabotvister,takkog lov:)

Ha en fin helg:)

Gärdsmygen sa...

Hälsen fra en Nordisk nabo!

Tove E sa...

Naboer er gode å ha:0)

HildeS sa...

Her jeg bor har jeg ikke så mange naboer så tett innpå, men jammen kan de være irriterende likevel.. Eller egentlig ikke, det er vel bare jeg som ikke har blitt vant til bondelivet...

Monica sa...

Naboer er det noen ganger synd man ikke kan velge.... Men sånn er det bare! Enkelte er jo helt gal - og gjør akkurat som de vil, selv om det ikke er på deres egen tomt!
Men dette var to flotte naboer :D

Hege sa...

Komisk det med trampolinen, jeg har jo søren meg gjort det selv... Men det er for at hagen min er liten og det var kun i hjørnet ved stakittgjerdet mot naboen det var plass altså! *unnskyldninger*

Ha en fin helg!

Line sa...

Flott bidrag:0)
Nei naboar kan ein desverre ikkje velge sjølv, og det er eit lotteri om kjemien stemmer...
Vi bur fritt til med lite naboar rundt oss, men dei få vi har går vi heldigvis godt overens med...
God helg

fotoboksen sa...

Nei, man kan som regel ikke velge sine naboer. Derfor priser jeg meg lykkelig for at de jeg så langt har hatt alle som en har vært kjempetrivelige!

minon sa...

Ja, naboer kan være til både glede og besvær. Ikke alltid godt å vite hva man får ved siden av huset sitt.

Ønsker deg en flott helg!

Miriam Elisabeth sa...

flot løst

TorAa sa...

Her tar du naboskap på kornet.
For meg virker det som vi nordmenn alle sammen vil bo innerst i blindveien, for å slippe naboer.
Og det er det jo ikke mange som gjør.
Og så setter vi i gang med å klage og krangle. Irretere oss voldsomt når naboen klipper gresset, men tenker ikke på at vi selv må gjøre det. Osv osv.
For meg er det fullstendig bortkastet tid. Hva kommer godt ut av det?
Jeg spør meg selv: Er det rart det er krig på denne jord?

Supert og tankevekkende innlegg;-))

Gleden er stor sa...

jeg liker naboer=) selvom de kan være både bråkete, kranglete og ikke alltid like imøtekommende.. men liker dem alikavel jeg ;) det er vel noe med alltid å gjøre det beste ut av den situasjonen en står i, og etter min erfaring hjelper sjeldent irritasjon så veldig mye..