søndag 6. mai 2012

Asparges som trenger beskyttelse!

I dag oppdaget jeg de to første spirene av asparges! Men dessverre den ene er allerede kuttet over av brunsneglen. Sneglene virkelig elsker denne planten og i fjor gikk hele avlingen i vasken. Nå forsøker jeg å dekke den til med plast. Endene har jeg dekket til med jord og stein for å hindre dem å komme inn. Asparges blir jo høye utover sommeren og da går det ikke med denne metoden.Men da er den største faren over for da har vi forhåpentligvis høstet det vi skal!

Disse tulipanene kjøpte jeg for ca 10 år siden og de kommer fortsatt trofast opp!  De har en nydelig lilla farge, men blir litt fort falmet av sterk sol.  Men nå for tiden med snø og kulde er jo ikke det det største problemet!

Og så til ett av vårens høydepunkter her i hagen!  Store skyer eller tepper av klematis macropetala er klare til å springe ut!

8 kommentarer:

hagen vår sa...

Jeg banker i alle bord om at den innmari ekle sneglen ikke dukker opp. Husker du hva tulipanen heter? Den er nydelig og det er veldig fint med tulipaner som kommer igjen og igjen.

Gry sa...

Tulipanløkene kjøpte jeg gjennom Zimtrade og jeg husker de kalte den en peontulipan pga at det er så store blomster på den. Navnet er "Uncle Tom"

krepsemor sa...

Så surt det må være med de brunsneglene! Ville det vært noe hjelp i å ha asparges i pallekrager istedetfor i bakken? Da kunne du bare dekket til med plast oppå der igjen! Bare en liten tanke =)
Så flotte klematisspirer!

New Dawn sa...

Huff så irriterende med de sneglene. Jeg har min asparges i pallekarmer så jeg har sluppet at de blir oppspist av snegler. Jeg er heldigvis ikke så plaget med brunsnegler heller.
Rundt pallekarmene har jeg singel så de ikke slipper så lett til.

Gry sa...

Pga alt, alt for liten hage har jeg ikkemplass til paller men de står i opphøyde bed uten at det hjelper. Sneglene er ypperlige klatrere!

hagen vår sa...

Tusen takk for tilbakemelding. 'Uncle Tom' er en fantastisk tulipan, men den har ikke kommet igjen hos meg!

Gry sa...

Hos meg står den i et rosebed så kanskje den får mye næring?

Linn sa...

Ååå så flotte bilder!!! Håper du får fatt på sneglene. Har takk og lov ikke det problemet med snegler....