onsdag 30. mai 2012

Hjemmelaget rabarbrasaft med jordbær

Rabarbra står så fint nå, så jeg benyttet anledning til å plukke inn litt
Det er jordbærrabarbra jeg har så de er litt mindre enn de "vanlige"  Her i huset er de så glade i rabarbrasaft at jeg får ikke lov til å "sløse" den bort på andre ting! 

Det var tilbud på jordbær på butikken i dag og derfor fallt jeg for fristelsen til å kjøpe et par kurver.  De var ikke de beste bærene jeg har smakt så derfor bestemte jeg meg for å prøve en kurv i saften. Jeg har ikke smakt denne kombinasjonen før men det var godt!  Her er oppskriften:

1 kg rabarbra
1 liter vann
1 kurv jordbær
1 vaniljestang
1 dl sukker (smakes til etter behag)

Vask og rens rabarbraen og kutt den i vel 1 cm store stykker.  Jeg hadde vannet, rabarbraen og vaniljestangen i en stor panne og mens dette begynte å koke renset jeg og kuttet jodbærene i store biter.  Hell i jordbærene og sukkeret.  Når rabarbraen begynner å falle sammen er den ferdig.  Det går ganske fort!

Bruk en stor bolle, dørslag og en saftduk og hell massen i.  Saftduken gjør at saften blir helt fri for grums.  Avkjøles.

Jeg husker min mor sin saft fra barndommen hadde biter i eller dvs lange tråder.  Selv synes jeg det var godt den gangen, men det er en vanesak.  Jeg har ikke skikkelig saftduk men bruker en gammelt kjøkkenhånduk.  Her må du bruke et du ikke skal bruke til andre ting lenger for saften setter farge som ikke går helt bort.

Min kjære mor er også mer økonomisk enn meg.....  For når saften er ferdig silt heller hun den tilbake i pannen, gir det et oppkort - og først da tilsetter hun sukkeret.  For som hun sier da trenger du mindre sukker.  En del går sikkert bort i massen som blir til overs. 

Enjoy! En skikkelig sommerdrikk!

5 kommentarer:

Marianne sa...

Fint innlegg om rabarbrasaft. Dette må jeg prøve. Hadde ikke plass til min rabarbra hjemme,derfor gravde jeg den ned på hytta på fjellet~Jeg angrer allerede når jeg ser dine bilder!

Ranten sa...

Koselig :) Og for en fantastisk farge!

Vigdis sa...

Rabarbra nam!

Gry sa...

Denne typen rabarbra gir en fantastisk farge. Og så passer den for litt mindre hager siden den ikke blir så stor.

Vivi sa...

Hei!
Dette hørtes ut til å være en super sommerdrikk!

Ha en fin kveld. Klem