lørdag 8. september 2012

Chutney av stikkelsbær

Jeg hadde fremdeles stikkelsbær igjen i hagen som vepsen ikke har stukket hull på.  Veldig gode og veldig modne. Jeg har ikke så stor hage så jeg har kun 1 busk med røde stikkelsbær. Rips og stikkelsbærbusk ble plantet engang for at ungene skulle få plukke bær (etter at de som 2-3 åringer befridde naboen for alle sine) Nå plukker ikke ungene bær lenger for å putte i munnen så nå må jeg finne andre måter å få brukt dem.
Vi har virkelig fått opp øynene for chutney som tilbehør til forskjellige kjøttretter.
700 gr stikkelsbær
125 gr løk
3 dl hvitvinseddik
250 gr brunt sukker
litt salt

Skrell og hakk løken i små biter og la den koke mør i litt vann. Tilsett rensete stikkelsbær, hvitvinseddik, sukker og litt salt. La det småkoke i ca 1 time til det har tyknet. Avkjøl og hell på rene glass.
Når du bruker røde stikkelsbær tar løken også farge slik at det hele får en utrolig flott rødfarge

4 kommentarer:

Villrose sa...

Kjempelurt! Denne oppskriften skal jeg prøve på restebærene mine :-)

Gry sa...

Det lukter ikke så godt når du holder på å koke med den edikken, men smaken er kjempe.

Det er sikkert lurt å finne en hvitvinseddik som er litt rund i smaken.

Jeg fant engang en kjempegod en på apoteket, men de har dessverre ikke den lenger.

Ranten sa...

Der kjente jeg at det kilte inderst i smakløkene :) Jum jum! God helg!

Gry sa...

God helg til deg også Ranten!