mandag 10. september 2012

Høst = tid for løk!

Det er mye å ta tak i nå om høsten også, ta inn møbler, rake løv etc.  Men av de mest hyggelige tingene er å planlegge neste vårs blomstring av blomsterløk!  Spesielt på en regndag som denne.

 Jeg har et prosjekt gående fra år til år hvor jeg hver høst planter noen nye planter med krokus i plenen.  Jeg synes bare det er så herlig å sitte på terrassen en solskinnsdag og se på de fargerike krokusene.

Jeg planter også ut løk som jeg om våren har kjøpt i dekorasjoner som små mini påskeliljer, perleblomst og krokus.

For å få løken i jorden bruker jeg et knekt spadeskaft som er ca 30-40 cm langt fra håndtaket.  Dette har jeg spisset litt med en øks, og så banker jeg rett og slett hull i plenen med en stor hammer!  Har løken i jorden, og tetter igjen hullet med ny jord. 

Jeg forsøker å unngå de mest besøkte stedene på plenen, for du kan jo ikke likegodt nekte ungene å leke der fordi du er redd for blomstene......

Når det er på tide med årets første plenklipp gjør det ingenting at du klipper over de avblomstrete plantene.

2 kommentarer:

Ranten sa...

Veldig koselig syssel :) Som jeg selvfølgelig sysler med selv også :) Krokus i plenen om våren er rene inkarnasjonen av vår. Som begrep :)

Tove Kristin sa...

Herlige høsten og planting av løker, og hvilke skatter som åpner seg til våren. Kjenner det kribler i magen.