søndag 4. mai 2014

Kortreist mat

Det er tidlig i sesongen ennå men nå begynner vi å kunne forsyne oss fra egen hage.

I dag har jeg flyttet tre store potter med salat ut fra minidrivhuset mitt og opp til terrassedøren.  Da må jeg ikke engang ta på meg sko når jeg skal høste fersk salat!

Jeg har sådd tre typer salat: Ruccola, plukksalat og Baby leaf.  Baby leaf er en blanding av forskjellige "plukktyper"  Jeg sår ikke hodesalat fordi jeg synes det er så greit å bare ta de bladene jeg vil ha der og da.
Jeg har i dag sådd 3 nye potter og satt i minidrivhuset slik at jeg skal ha ny forsyning når forrige ladning er spist opp.  Skulle det bli for mye salat har vi kanin som blir glad!

I det fine været i dag har vi grillet, og da passet det med urtesmør og bakt potet.  Urtesmøret lager vi selvfølgelig selv med egenproduserte urter. (smøret er riktignok kjøpt....)

Til maten fikk ungene drikke årets første rabarbrasaft. 

Ungene er så glad i rabarbrasaft at det blir ramaskrik om jeg ymter frempå om å lage noe annet.  Blad og magasiner er jo fulle av fristene rabarbraoppskrifter om dagen som paier, desserter, til og med drinker. Jeg får jo lyst til å lage alt!  Jeg skal nok klare å snike til meg noen stilker lenger frem på sommeren.


Jeg er glad vi både har hekk rundt hele eiendommen og i tillegg delt opp hagen i flere rom med både småhekker og levegger.  Vi har hatt det lunt og fint i dag, men jeg ser folk går forbi ute på veien i jakker og med skjerf i halsen! 

2 kommentarer:

LIse Ringdal sa...

For en lykke, å kunne høste egen salat og ikke minst nyte egen rabarbrasaft. Har tenkt å få meg en rabarbra. Hva slags type anbefaler du? det finnes jo noen varianter ser jeg.

Villniss hagen sa...

Jeg har jordbær rabarbra. Den er ikke like stor som vanlig hage rabarbra, men saft o.l blir knallrød. Smaker ikke jordbær....