søndag 24. april 2016

Heldig!

I går morges ble jeg liggende å se ut på solen som glitret i hekken.  Etter en stund gikk det opp for meg at det slett ikke var sol ute.  Så da måtte jeg ut av sengen for å sjekke om det virkelig var snø dette som glitret så hvitt.  Og joda, "flott" julestemning i hagen!

Jeg lurte på hvordan det var gått med frøene jeg har sådd ute.


Jeg har 4 slike kasser, to til jordbær og to hvor jeg skal ha litt småplukk som salat, reddiker og slikt.
Bildet er tatt i dag, og nå er heldigvis snøen borte selv om temperaturen ikke er noe å juble over.

Heldigvis, det stod bra til med de små reddikene!


Jeg har ingen ambisjoner om å dyrke premiegrønnsaker, det er ikke derfor jeg har dekket kassen med fiberduk.  Uten dekke hadde den med ny jord blitt kattetoalett for de 8-9 nabokattene som streifer rundt.  

Litt merkelig hvordan dette med husdyr har forandret seg siden jeg vokste opp på 60- 70-tallet.  Familier med dyr den gang hadde stort sett 1 katt eller 1 hund, i motsetning til i dag hvor hvert barn må ha sin egen hund eller katt. For å si det slik, det blir mye hundeglam og streifkatter i nabolaget! 


5 kommentarer:

Marit Sønstebø sa...

Det spirer og gror flott hos deg! Snøbyger her i 3 dager nå, og frost om natta. Litt varme hadde gjort seg nå. Ja, alle skal ha hver sin katt og hund ja. Er du plaget med katter, så legg ut oppklipt appelsinskall og kaffegrut i bedene. Det liker ikke kattene :)

Margrethe sa...

Du er modig som har sådd ute allerede nå. Håper du ikke får mer frost på spirene dine nå. Om værmeldingen ikke lyver, så får vi varmere vær allerede fra i morgen. Så får vi krysse fingrer og tær og tro det beste.
Jeg har fått finmasket netting som jeg legger over kassene mine. Det holder kattene unna, og jeg kan ha nettingen der til plantene er ganske store, Kattene kan jeg ikke klag over. De er våre egne her ute i skogen :-).
God vår!

Villniss hagen sa...

Takk Marit for tips!

Modig og modig Margrethe. Kanskje bare godtroende... Jeg har bare forholdt meg til såtiden som står på frøpakkene!

Rita sa...

Oi! Har du sådd ute allerede? Våren var så kald i fjor at det tok evigheter før frøene spirte, og våren har så absolutt ikke vært varmere i år. Men nå begynner jeg å lure på om jeg er sent ute.

Villniss hagen sa...

Nå begynner jeg å lure på om jeg er for tidlig ute.... Det har vært skikkelig frost i natt. Ikke bare rim på bakken, men også steinhard og frosset jord.