søndag 10. april 2016

Jordbærplantene har fått nytt hjem

I mange år har vi hatt jordbærplanter i klassiske "jordbærpotter". Koselig, men.....


Pottene er av vanlig keramikk og ikke frostsikre.  Jordbærplantene må derfor fjernes før vinteren.
Det er helt utrolig hvor mye en liten jordbærplante kan vokse iløpet av en sesong.  Og det er ikke bare bare å få tømt pottene.

Ifjor sommer hadde vi jordbær både i disse krukkene og i en vekstbenk.  Når vi så hvor mye mer avling vi fikk på plantene i vekstbenken er valget enkelt.  Nå skal alle jordbærene få permanent hjem i vekstbenker.  Da slipper vi den stadige ompottingen også.  



Jordbærkrukkene skal jeg ha urter i.  Forskjellig typer timian tenker jeg.  De må jo også fjernes før vinteren, men jeg tror de er enklere å håndtere enn jordbær. Disse "altanene" på krukkene tørker fort ut, og timian tåler det.

Fremdeles mye ledig plass på krydderbenken vår, men de første plantene er på plass.






1 kommentar:

Rita Hogefeld sa...

Jeg har ei sånn krukke. Den brukes til sommerblomster, som henger litt. Jeg orker ikke å drive med omplanting av flerårige planter, så jordbærplanter har det aldri vært i min krukke :)