torsdag 7. april 2016

Storkonvall

Jeg har lagt merke til at i ett av bedene mine har kommet en skikkelig haug.



Uten å ha studert så altfor mye på haugen har jeg bare trodd at det var en av guttene som hadde rengjort kaninburet og så bare tømt innholdet i bedet.  Jeg antok at de hadde tenkt at spon + gjødsel er bra for planter.....   Men da jeg skulle spre det hele utover kjenner jeg at det er steinhardt akkurat som betong!  Det er rett og slett røttene til Storkonvallen som har bygget seg oppover i høyden.  Jeg måtte måle hvor mye det var, og den måler faktisk 30 cm fra jordoverflaten.

Jeg måtte Google litt om røttene til Storkonvallen men jeg fant bare ut at om høsten kunne du grave opp røttene som kunne brukes til medisiner og jeg vet ikke hva.  Salg av remedier av denne planten er reseptbelagt så jeg hadde ikke begynt å bruke noe dersom jeg ikke var 100% sikker på virkningen.  Unge skudd av selve planten kunne brukes som asparges og var en mye brukt grønnsak i Tyrkia.  Det visste jeg heller ikke - Google er god å ha til så mye.  Er du på et hagesenter nå i høysesongen og spør en ekstrahjelp om noe, er sannsynligheten stor at du får som svar at dette må du Google når du kommer hjem....  

Nå er rothaugen dekket med ny jord så det ikke skal se så fælt ut.  Ellers er det en av favorittblomstene mine.  Den blomster tidlig - sammen med Løytnatshjerter og med de lange stilkene er den flott i blomsterbuketter tidlig på sommeren.


Den har nå begynt å spire, og da går det fort unna.  Blomstrer gjør den ennå ikke, så dette bildet er ikke tatt i år!




2 kommentarer:

Marit Helene Gåsland sa...

Dette har jeg aldri sett men så spennende å en lærer stadig noe nytt.
Det er jo en vakker plante så om du bruker det eller ikke blir det fint.

God vår å hage helg, det er en fin tid vi har fremover nå.

Marit Sønstebø sa...

Vakkert bilde av storkonvallen!